150 spennende år med Opel.
Som så ofte startet
det med noe helt
annet enn det
skulle bli. I 1862, i
hjembyen Rüssels-
heim, introduserte
Adam Opel sin
første – nei, ikke bil,
symaskin! (Verdens
første bil skulle
først komme 23 år
senere.)
Men symaskinen var en suksess, og seks år
senere flytter han inn i sin første fabrikk-
bygning. Samme året, 1868, gifter han seg
med Sophie Scheller og de skulle etter hvert
få fem sønner.
Årene går og Opel
får et nytt ben å stå
på når de introdu-
serer Opel-sykkelen
i det voksende
sykkelmarkedet.
Opel-sønnene
er entusiastiske
syklister, og i årene
frem imot 1898 vin-
ner de flere hundre
sykkelløp på Opel-
sykler. I løpet av mindre enn 40 år blir Opel
verdens største sykkelprodusent.
I 1895 dør Adam Opel 58 år gammel og
hans kone Sophie overtar ansvaret sammen
med sønnene. Bedriften Opel går svært
bra og i 1899 kommer det store skillet: Opel
introduserer sin første bil som får navnet
"Opel Patent Motor Car, System Lutzmann".
Den markerer starten på produksjonen i
Rüsselsheim og konsernet debuterer på den
internasjonale motorsportsarenaen før året
er omme.
Nå går det slag i slag. Heinrich von Opel
vinner bakkeløpet opp Königsstuhl i nærhe-
ten av Heidelberg i en Opel Lutzmann. Opel
fortsetter å markere seg i bilsport, og i 1907
vinner Opels testkjører og racerfører Carl
Jörns Keiserens premieløp i Taunusregionen
i en spesialkonstruert bil med 60 hk. Opel
mottar Keiserens pris for beste tyske bil og
blir utpekt til hoffleverandør.
Parallelt med de kommersielle bilene fra
fabrikkene i Rüsselsheim og Berlin, fortsetter
Opel å produsere banebrytende racerbiler,
blant annet en Grand Prix-vinner med 12,3
liters slagvolum fordelt på fire sylindre(!)
med 16 ventiler. Året er 1914 og Opel, er
blitt Tysklands største bilprodusent.
Framgangen fortsetter og i 1928 er Opel
den desidert største bilprodusenten i
Tyskland med en markedsandel på 37,5
prosent. Opel forbereder en sammenslåing
med General Motors og blir et børsnotert
aksjeselskap.
I 1930 lanserer Opel den legendariske
lastebilen Blitz og året etter kommer
”folkebilen” som setter ny produksjons-
rekord i Tyskland med 100 000 biler på fire
år. Og nå kommer klassikerne som perler
på en snor: Den første Olympia i 1935, den
første Kadetten året etter og flaggskipet
Admiral med sekssylindret 3,6 liter i 1937.
Krigen kommer og flere av Opels anlegg
blir nærmest jevnet med jorden av de
allierte. Men i 1950 er fabrikken i Rüsselsheim
i gang igjen og produserer tredje generasjon
Olympia.
De fleste vet at Opel-selskapet har vært blant oss en stund. Men at det faktisk er 150 år siden Adam Opel
etablerte det, visste du kanskje ikke?
10
Opel Aktuelt 2 • 2013