Har du lurt på hvordan fabrikken kommer fram til forbruket de oppgir på motoren, og hvorfor det ikke alltid
stemmer med ditt eget forbruk? Les videre!
Om Opel, miljø og redusert forbruk.
Forbruk, en kort innføring:
En motors drivstofforbruk reguleres etter
to EU-direktiver: 2007/715/EF (Euro 5) og
2008/692/EF. Selve testen er bygd opp av
flere sykluser. Del 1 av testen viser til bykjø-
ring mens del 2 av testen viser til landevei.
Til sammen danner tallene drivstofforbruk
for blandet kjøring.
Testingen foregår på en simulert rullende
landevei der temperaturen skal være mel-
lom 20-30 grader, aircondition skal være
av, varmeanlegg skal være avslått, lys skal
simulere normal dagsbruk, og annet skal
være avslått. Det skal være en spesifikk last
på ”veibanen” som skal simulere vind- og
veimotstand osv. Altså – ikke helt den hver-
dagen de fleste opplever.
Selve testprosedyren er kompleks og om-
fattende, slik at det ikke er like lett å oppnå
samme verdier når man selv gjennomfører
en forbruksmåling. Forbrukstall man får
gjennom daglig bruk, kan avvike med blant
annet kjøreteknikk, vei og trafikksituasjon,
faktorer som vind og temperatur samt
bilens tilstand som dekktrykk, aircondition,
lysbruk, bagasje, antall passasjerer osv. Det
er fullt mulig å kjøre med mindre forbruk
pr. mil enn hva som er oppgitt som bilens
forbrukstall og det er fullt mulig å kjøre med
høyere forbruk.
Men altså – det er myndighetene som
bestemmer hvordan forbruk skal måles,
og bilfabrikantene utvikler sine bilmotorer
og biler ut fra dette. Det viser seg altså at
dette ikke alltid reflekterer hva du og jeg
vil få av forbruk på vanlig vei, og derfor ser
man på en ny global testprosedyre som
heter WLTP (Worldwide Harmonised Light
Vehicles Test Prosedure).
Rimeligere bil med Adblue
Hvis du skal kjøpe ny Opel, bør du vurdere
en bil med Adblue – et system som betyr
rimeligere innkjøp fordi utslippet er redusert
og gir dermed lavere engangsavgift. Første
Opel-modell med Adblue blir Opel Zafira
Tourer fra høsten 2013. Adblue fylles på en
liten separat tank, og nivået i tanken måles
hele tiden. Du får flere varslinger i god tid
før tanken er tom. Dette fordi Adblue er et
viktig bidrag til at bilen har lavt forbruk og
tanken må derfor inneholde denne type
væske hele tiden. Adblue er ikke farlig og
lastebiler har kjørt på dette i lang tid.
Nytt miljøvennlig kjølemedium i OPEL
Nå kommer det et nytt kjølemedium i Opel-
modellene grunnet miljøtrusselen som den
eldre gassen representerer. EU har bestemt
at alle biler som typegodkjennes etter
1/1-2011 skal bruke et kjølemediummed
GWP (Global Warming Potential) på under
150. Den nye gassen har en GWP på 4, mens
den gamle hadde ca 1430.
Opel går foran i kampen mot Global opp-
varming og har implementert dette nye
kjølemediumet i Opel Mokka fra 01.01.2013.
Den nye gassen vil komme i flere modeller
fremover.
Opel Aktuelt 2 • 2013
17
1...,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 18,19,20,21,22,23,24