Det var ingen tvil hvor inspirasjonen var
hentet fra, de tre luksussedanene tok med
seg det nye lineære designet fra Opels
amerikanske moderselskap – General Mot-
ors. Overgangen fra de nærmest barokkin-
spirerte 40- og 50-tallsbilene, var stor og
fikk strålende mottagelse fra journalister
og publikum.
like – men forskjellige
Selve karosseriet for de tre gedigne luksus-
bilene fra Rüsselsheim var identisk. Med en
lengde på 4.95 meter og en bredde på 190
centimeter viste virkelig Opel sin storhet.
Kapitän, som allerede var bestselgeren
blant de tyske sekssylindrede bilene, fikk
et betydelig løft. Admiral hentet navnet
sitt fra den svært populære førkrigsmodel-
len. Helt øverst kom Diplomat, en gedigen
luksusbil som ble Opels nye toppmodell.
Opel var dermed det eneste tyske merket
som kunne tilby sine kunder et komplett
modellutvalg, fra Kadett til Rekord, Kapitän
og Admiral – med Diplomat på toppen
fantes det en bil for alle.
seks eller åtte
Rangeringen mellom de tre ble avgjort av
utstyr, og motorstørrelse. Kapitän var den
eneste av de tre som kommed treseters
benk foran, noe som ga bilen rikelig plass
til seks – de to andre hadde individuelle
forseter. Både Kapitän og Admiral kom
med den kjente 2.6-liters sekseren, med
100 hestekrefter – den første motoren med
hydrauliske ventilløftere.
Av andre godbiter var en fullsynkronisert
firetrinns manuell girkasse, men en totrinns
automatkasse kunne også leveres – uten
ekstra kostnad.
Under panseret i den mektige Diplomaten
satt en ekte amerikansk V8er på 4,6 liter og
190 hestekrefter. Mens Kapitän og Admiral
hadde en toppfart på 155 kilometer i timen
toppet Diplomat med 200 kilometer i timen.
Interiøret var preget av eksklusive materia-
ler som ekte treverk, plysj og dype tepper.
Vinyltak, elektriske vinduer og speil som
kunne justeres fra innsiden sørget sammen
med hydrauliske bremser og styring for at
dette var en svært moderne bil. Allerede fra
1965 gjorde Opel V8eren tilgjengelig også i
Kapitän og Admiral. I dag er de kostbare
samleobjekter. Bare 113 Kapitän og 622
Admiraler ble bygget med denne motoren.
Vanligere er det å finne biler med den nye
2,8-litersmotoren som først kommed 125,
senere med 140 hestekrefter.
Eksklusivitet for den kresne
Sommeren 1965 rullet en av de raskeste
og mest kostbare tyske bilene fra denne
perioden ut av samlebåndet hos karosseri-
byggeren Karmann in Osnabrück.
Med en 5,4-liters V8 hentet fra Chevrolet
Corvette gjorde en fire seters Diplomat
Coupé unna sprinten fra stillestående til
100 kilometer i timen på under 10 sekunder,
og toppet på 206 kilometer i timen.
DE TRE STORE
Våren 1964 kom Opel igjen tilbake på luksusbilmarkedet etter 20 års fravær, med Kapitän, Admiral og
Diplomat – markedsført som «Big Three».
20
Opel Aktuelt 1 • 2014
1...,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 21,22,23,24