Ekstrem Astra
Under karbonfiberpanseret til Opel Astra OPC EXTREME sitter den kraftigste firesylindrede motoren Opel
noen gang har produsert.
Dette er en ekte gateracer hentet direkte
fra verdens tøffeste utviklingsmiljø:
Nürburgring Nordschleife. Så langt er Opel
Astra OPC EXTREME en konspetbil, men det
er åpnet mulighet for en begrenset produk-
sjonsserie. Den får en toliters turbomotor
med over 300 hestekrefter og er utstyrt
med en rekke high-tech-komponenter fra
racerbilen Opel Astra OPC Cup. OPC EX-
TREME er utviklet direkte fra Cup-versjonen
for å ta ekte racing til landeveien. Motoren
er laget i aluminium og kreftene distribu-
eres via en sekstrinns manuell girkasse og
en differensialbrems til forhjulene. Jobben
til den racingutviklede motoren er også en-
klere, fordi OPC EXTREME er 100 kilo lettere
enn en Astra OPC.
Seriøs slankekur
Jakten på lavere vekt er svært viktig i
racing, den er oppnådd takket være bruk
av karbonfiberkomponenter i svært høy
kvalitet som er integrert gjennom hele
konstruksjonen av OPC EXTREME. Dette
sterke, men superlette materialet er brukt i
den store takvingen, diffusoren, frontspoi-
leren, panser, dempere, stabilisatorstag,
motordeksel, felger, luftinntak og taket.
Bare felgene er 20 kilo lettere enn tilsva-
rende aluminiumsfelger. Ekstra verdifullt
fordi vi snakker om uavfjæret vekt. Taket
veier bare 2.6 kilo, betydelig mindre enn
et vanlig ståltak som veier nærmere ti kilo.
Seksstemplers Brembo-kalippere griper
rundt 370 millimeters bremseskiver foran,
og de 19-tommers spesialtilpassede
dekkene i dimensjonen 245/35, sørger for
grep og bremselengder på høyde med Cup-
bilen. I tillegg kan dempere og fjærer juste-
res, slik du kan gjøre på en ekte racerbil.
Kompromissløst interiør
I jakten på det kompromissløse er det ryd-
det godt opp innvendig i OPC EXTREME.
Baksetet er kastet ut, og et sikkerhetsbur
er på plass for å gjøre bilen stivere og tryg-
gere. Fører og passasjer sitter perfekt posi-
sjonert i spesialutviklede seter fra Recaro,
utstyrt med sekspunktsbelter. I Astra OPC
EXTREME er fører og passasjer en integrert
del av bilen. Kontakten mellom fører og un-
derlaget forbedres ytterligere gjennom det
karbonforsterkede rattet, trukket i semsket
skinn og med dekorativ gul søm.
16
Opel Aktuelt 1 • 2014
1...,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 17,18,19,20,21,22,23,24