Utstrakt bruk av salt i kombinasjon med våte norske veier sørger for at bremsene har tøffe arbeidsforhold
gjennom vinteren.
Veisalt
– en fiende for bremsene dine
- Denne blandingen av salt, vann og luft
forårsaker korrosjon på skiver og resten av
bremsesystemet ditt, sier Trond Bjerge hos
Opel Norge.
Ofte er det bremsene bak som er mest ut-
satt, fordi det i hovedsak er foran det meste
av bremsekraften sendes under normal
oppbremsing.
- Faren er at bremseklosser og andre
bevegelige deler i bremsesystemet setter
seg. Resultatet er at bremsevirkningen blir
dårligere og at du kan oppleve unormal
slitasje på bremsedelene, sier Bjerge.
Mange feil
Tilstandsundersøkelsen som Statens vegve-
sen gjennomførte i 2012, som inkluderer alle
EU-kontroller det året, viser at bremsefeil
er den vanligste årsaken til at biler ikke
blir godkjent. Av nesten 1.665.000 perio-
diske kjøretøykontroller var andelen
godkjente bremser på 68,2 prosent. Tre
av ti biler hadde altså så dårlige bremser
at de ikke gikk gjennom «EU-kontrollen».
- Ditt Opel-verksted kan bistå med en skik-
kelig rengjøring, en såkalt «Bremsevask»,
som sørger for at bremsene fungerer slik de
skal gjøre. Da vil også verkstedet sørge for
oppsmøring og kontroll av bremseklosser
og bremsebånd, bremseskiver/tromler samt
slanger og rør, sier Bjerge.
Vask bilen – sjekk bremsene
Det å vaske bremsene gjennom vinteren
er et godt forebyggende tiltak for å unngå
denne type problemer.
- Sørg for å bruke en høytrykksspyler og
sett den mellom eikene på felgene dine.
Sørg for å spyle både bremseskiven,
bremsekalipper og beskyttelsesskjoldet
skikkelig, prøv også å komme til så godt
sommulig på baksiden av skivene. Hold en
avstand på rundt 30 centimeter og bruk
rikelig med vann, sier Bjerge.
Han minner om at det er viktig med en skik-
kelig oppbremsing etter vasking, slik at du
får bort vann fra skivene.
Et annet godt råd for enkelt vedlikehold
av bremsene, er å ta en skikkelig bråbrems
på et trygt sted. Da aktiverer du deler i
bremsesystemet som kanskje ikke beveger
seg mye i vanlig bruk med et klassisk norsk
kjøremønster.
Se tilbud på side 22.
10
Opel Aktuelt 1 • 2014
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...24