Målet for Opels ingeniører har vært å
kombinere ytelser med topp raffinement
og lavt forbruk. Oppdraget har lykkes, og
resultatet er at den nye motoren; 1.6 CDTI,
har et forbruk på 0,37 liter per mil, noe som
gir et CO2-utslipp på bare 97 g/km i både
kombiutgaven og Sports Tourer.
- Både 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo
og 1.6 CDTI er motorer som viser kjernen av
vår nye motoroffensiv. De viser at Opel ikke
bare imponerer med design, men også ved
å levere topp kvalitet og ultramoderne tek-
nologi for en førsteklasses kjøreopplevelse,
sier Michael Ableson, visepresident for GME
Engineering.
Tilfredsstiller Euro 6-kravene
Opels ekstremt stillegående og effektive
diesel, er den første motoren i Astra som
tilfredsstiller utslippskravene i Euro 6, noe
som også gjør den til den reneste diesel-
motoren fra Opel noensinne. Motoren er
også best i klassen når det kommer til støy
og vibrasjoner, takket være optimalisert
komponentdesign, og en spesielt effektiv
forbrenningsprosess. Et bidrag til
motorens lave støy og høye effektivitet,
er common rail-systemet som jobber med
svært høyt trykk, og et lukket system som
styrer forbrenningen. Variabel turbo-
geometri sørger for rask gassrespons.
Den nye 1.6 CDTI vil erstatte dagens
1,7-liter, og står for en ny æra i Opels
portefølje av dieselmotorer.
Mer krefter – lavere forbruk
Motoren i Astra er den hittil mest effek-
tive versjonen av den nye turbodieselen.
Dermed reduserer Astra, både som kombi
og Sports Tourer, forbruket samtidig som
ytelsene øker. Til tross for at motoren er
både mer miljøvennlig, mer raffinert og har
mindre støy, er det tilstrekkelig med krefter.
Med den nye generasjonen turbodiesel
akselererer Astra fra null til 100 på 12 sek-
under, og har en toppfart på 186 km/t.
Oppdatert sekstrinns girkasse
Den nye 1.6 CDTI-motoren i Astra kommer
sammen med en videreutviklet og oppda-
tert sekstrinns manuell girkasse. Den ga-
ranterer høy grad av komfort og presisjon,
etter at Opel har investert over 50 millioner
euro i å forbedre sine fem- og sekstrinns
manuelle girkasser. Kombinasjonen av
en rekke forbedringer av komponentene
i girkassen og bedre integrasjon i bilen,
fører til merkbare forbedringer i komfor-
ten. Girskiftene krever minimalt med kraft,
takket være lavere friksjon. Resultatet er at
girskiftene i Astra 1.6 CDTI blir raskere, mer
presise og silkemyke.
Velutstyrt for familien
I likhet med alle Opel-modeller som selges i
Norge, har Astra DAB+ som standard på alle
utstyrsnivåer. Den leveres også med det
beste av infotainment gjennom IntelliLink-
systemet som er standard på andre Opel-
modeller somMokka, Meriva, Zafira og
Insignia.
Systemet integrerer din smarttelefon tett
mot bilens infotainmentssystem, og gir
deg mulighet til å strømme lyd direkte fra
telefon. I tillegg får du mulighet til å laste
ned egne apper som utvider og gir nye
funksjoner i IntelliLink.
En Astra som hvisker
Med 110 hestekrefter, 300 Newtonmeter og et CO2-utslipp på lave 97 g/km kommer nå markedets stilleste
dieselmotor under panseret i Opel Astra.
4
Opel Aktuelt 1 • 2014
1,2,3 5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,...24